Nr. 3: Thor!

Jag funderade länge om Thor skulle vara med i denna kategori. Till en början så tyckte jag inte det, men sedan så såg jag Avengers, och jag såg om Thor. Det var som en helt ny film än den gången jag såg den på bio. Det var inte bara en massa fartfylld action och muskelhunk utan skjorta. Loki fanns ju. Tom Hiddleston hjärteskärande version av Loki. (Loke på svenska, but now it's english)

thor

Thor och Loki, två bröder som båda var födda till att bli kungar men endast en av dem kan bli det. På Thors kröningsdag så bryter sig frostjättar in i Asgård, men de överbemannas enkelt. Thor bestämmer sig dock att sätta jättarna på plats, något som hans far är emot. När han hör att Thor har gått emot hans ord så bestämmer han sig för att utvisa Thor till Midgård, jorden, för att bli en vanlig dödlig. Thor på jorden, Loki i Asgård. Hemligheter, förräderi, kärlek. Nordens gudar är här.

Jag har faktiskt skrivit en recension på Thor förut. När jag läser den så ser jag samma saker jag tycker nu, men så mycket mer. Jag inser hur lite man får ut av en film av att endast se den en gång, jag är därför så glad att jag såg den igen. Thor, Chris Hemsworth, är utmärkt som en blond Thor. Hopkins bleknar lite som Odin, men duger. Jag gillar hur filmen är lättsmält, hur de på jorden reagerar när de möter Thor. Allt känns äkta med en bit av humor. Allt detta såg jag första gången jag såg filmen, nu, andra gången så ser jag han som också provspelade för Thor, Tom Hiddlestons Loki.

Loki är en komplicerad karaktär. Det är hjärteskärande att se han alltid vara skuggan av sin bror. Nu, när jag är lite mer uppmärksammad på Loki, så ser jag hur de fyra krigarna, helt utan anledning, tvivlar på Loki. Varför skulle han vilja gå emot sin fars sista order? It doesn't make sense! Dem bara inte tycker om honom, den enda som verkligen älskar honom är hans bror, Thor. Men Thor är den person som han vill kunna bevisa sig vara bättre än, han vill inte stå i skuggan, även han född till att bli kung. Därför kan han inte acceptera hans kärlek och allt är så fruktansvärt sorgligt. Jag gråter.

Lite mer till filmen. Jag gillar den fatfyllda action och det var en lättnad av att se den i 2D, då jag inte alls tycker om 3D, när kommer en bra 3D-film komma? Alla skådespelare är briiiiljanta! Stort plus att Stellan är med när det handlar om Nordiska Gudar! Efter att ha sett Avengers så ser man även saker som jag inte lade större vikt vid tidigare eftersom jag inte vet så mycket om Marvels universum. Vem visste att Hawkeye var med i en hiss? Inte jag i alla fall! Det var en vacker scen. Det var många vackra scener. Loki och Thor. Jane och Thor. Stellan och Thor. Loki och Oden. Ja, många. Det den brister i är inte handlingen i sig men den blir lite hoppig och känns längre än vad den egentligen är. Det är aldrig ett bra tecken för en film. Men jag gillar den i alla fall. Mer än förut. Jag älskar Loki också. Ser stört mycket framemot Thor 2 och The Avengers 2! Ja, Loki sa att han hade signat för TRE Marvel filmer så då måste det ju komma ännu en han är med i! *insert extremely happy face*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback